Χρήση της Ελληνικής γλώσσας στην Πληροφορική

Χρήση της Ελληνικής γλώσσας στην Πληροφορική

Η γνώση της Πληροφορικής βοηθάει στην καλύτερη κατανόηση της τεχνολογίας και της λειτουργίας της, καθώς και στην επίλυση προβλημάτων στην καθημερινότητα. Υπάρχουν διάφορα προγράμματα σπουδών στην Πληροφορική, όπως πτυχία, μεταπτυχιακά και διδακτορικά. Τα βιβλία, το εκπαιδευτικό υλικό είναι στην Ελληνική γλώσσα. Η χρήση της Eλληνικής γλώσσας για την εκπαίδευση στην πληροφορική αντί για την Aγγλική, είναι ένα θέμα με πολλές διαστάσεις. Τι είναι το προτιμότερο; Χρήση της Ελληνικής, της Αγγλική γλώσσας; ή και τα δύο; Υπάρχουν αρκετά επιχειρήματα υπέρ και κατά της διατήρησης ή καθιέρωσης της Αγγλικής ως επικρατούσας γλώσσας,

Ας εξετάσουμε μερικές από αυτές τις πλευρές:

Yπέρ για χρήση της Ελληνικής γλώσσας:

  1. Διατήρηση της πολιτιστικής κληρονομιάς: Η χρήση της Ελληνικής γλώσσας βοηθά στη διατήρηση και προώθηση της πολιτιστικής κληρονομιάς. Ειδικά στην εκπαίδευση, η γνώση και χρήση της μητρικής γλώσσας μπορεί να κάνει τα τεχνικά θέματα πιο κατανοητά και προσβάσιμα στους μαθητές ή χρήστες.
  2. Προσβασιμότητα: Ορισμένα άτομα, ιδιαίτερα εκείνα που δεν είναι άνετα με την αγγλική γλώσσα, μπορούν να βρουν πιο εύκολη την κατανόηση τεχνικών εννοιών στην μητρική γλώσσα. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό για ανθρώπους που δεν έχουν αγγλική γλώσσα ως δεύτερη ή ξένη γλώσσα.
  3. Ενίσχυση της γλώσσας και των όρων της: Αν οι επαγγελματίες και οι χρήστες της πληροφορικής αρχίσουν να δημιουργούν και να χρησιμοποιούν ελληνικούς όρους για τεχνικές έννοιες, τότε αυτό μπορεί να ενισχύσει τη γλωσσική ανάπτυξη και να βοηθήσει την κοινότητα να κατανοήσει καλύτερα τις εξελίξεις στην τεχνολογία.
  4. Διαφορετικότητα και πλούτος: Η χρήση της τοπικής γλώσσας μπορεί να ενισχύσει την πολιτισμική και γλωσσική ποικιλία, κάτι που συνεισφέρει στην παγκόσμια διαφοροποίηση και την πολιτιστική ανταλλαγή.

Υπέρ για χρήση αποκλειστική της Αγγλικής:

  1. Παγκοσμιοποίηση: Η Αγγλική είναι η γλώσσα που κυριαρχεί στην παγκόσμια επικοινωνία, και η πληροφορική δεν αποτελεί εξαίρεση. Η χρήση της Αγγλικής διευκολύνει την παγκόσμια συνεργασία και ανταλλαγή γνώσεων μεταξύ επιστημόνων, επαγγελματιών και προγραμματιστών από διαφορετικές χώρες. Εφόσον οι περισσότερες τεχνολογίες και έρευνες είναι βασισμένες στην Αγγλική γλώσσα, η Αγγλική παραμένει το “κοινό έδαφος”.
  2. Άμεση πρόσβαση στην τεχνογνωσία: Οι περισσότερες βιβλιογραφίες, διαλέξεις, διαδικτυακοί πόροι και προγραμματιστικά εργαλεία είναι στα Αγγλικά. Η χρήση της Αγγλικής εξασφαλίζει άμεση και ευρεία πρόσβαση σε παγκόσμιες εξελίξεις στην πληροφορική.
  3. Απλοποίηση των διαδικασιών: Η χρήση μιας κοινής γλώσσας σε παγκόσμιο επίπεδο διευκολύνει την επικοινωνία μεταξύ των επαγγελματιών και μειώνει την πιθανότητα παρανοήσεων ή λάθους στην τεχνική γλώσσα και στους όρους.
  4. Εκπαίδευση και επαγγελματική εξέλιξη: Ειδικά στον τομέα της πληροφορικής, όπου η ταχύτητα της εξέλιξης είναι πολύ μεγάλη, η συνεχής εκπαίδευση συχνά απαιτεί τη χρήση της αγγλικής για την κατανόηση νέων τεχνολογιών και εργαλειών. Η περιορισμένη χρήση της Αγγλικής μπορεί να απομονώσει ένα άτομο από τις τελευταίες εξελίξεις.

Η ιδανική προσέγγιση ίσως να είναι ένας συνδυασμός και των δύο – η δυαδική γλώσσα

Για παράδειγμα, θα μπορούσε να ενθαρρυνθεί η δημιουργία Ελληνικών (ή άλλων τοπικών) όρων για την πληροφορική, με την παράλληλη υποστήριξη της Αγγλικής ως της βασικής γλώσσας για διεθνή επικοινωνία και πρόσβαση σε πόρους. Μια φιλοσοφική εκδοχή του δυαδισμού (συνυπαρξη, συνδυασμός, ισοβαρείς) με την ευρύτερη έννοια! Με αυτόν τον τρόπο, θα μπορούσαμε να ενισχύσουμε την κατανόηση της πληροφορικής στη μητρική γλώσσα χωρίς να περιορίσουμε τη σύνδεση με τη διεθνή κοινότητα και τις τελευταίες εξελίξεις στον τομέα.

Τι συμβαίνει στην “Ευρώπη”

Παρόλο που δεν υπάρχουν ακριβή στατιστικά στοιχεία που να δείχνουν την κατανομή των γλωσσών διδασκαλίας στην Πληροφορική σε επίπεδο χώρας στην Ευρώπη, ακολουθα θα προσπαθήσω να παρουσιάσω μια εικόνα. Μπορούμε να αντλήσουμε χρήσιμες πληροφορίες από γενικά δεδομένα για τη διδασκαλία στα Αγγλικά στην Ευρώπη κατά την τελευταία δεκαετία, με έμφαση στις χώρες που παρουσίασαν τη μεγαλύτερη ανάπτυξη:

ΧώραΣχέση με το σύνολο των προγραμμάτων ΠληροφορικήςΣχέση με το σύνολο των προγραμμάτων σπουδών στα Αγγλικά
ΓερμανίαΥψηλή συμμετοχή Σταθερή προσφορά
ΟλλανδίαΥψηλή συμμετοχή Σταθερή προσφορά
ΙρλανδίαΥψηλή συμμετοχή Σταθερή προσφορά
ΤουρκίαΑυξανόμενη συμμετοχή Σημαντική αύξηση
ΙταλίαΑυξανόμενη συμμετοχή Σημαντική αύξηση
ΠορτογαλίαΑυξανόμενη συμμετοχή Σημαντική αύξηση

Γενική Τάση στην Ευρώπη

  • Από το 2014 έως το 2024, ο αριθμός των αγγλόφωνων προγραμμάτων Πληροφορικής εκτός των παραδοσιακών αγγλόφωνων χωρών (Ηνωμένο Βασίλειο, ΗΠΑ, Καναδάς, Αυστραλία) τριπλασιάστηκε.
  • Από το 2019 έως το 2024, ο αριθμός αυτών των προγραμμάτων αυξήθηκε κατά 48%
  • Οι χώρες με τη μεγαλύτερη αύξηση στην προσφορά αγγλόφωνων προγραμμάτων Πληροφορικής στην Ευρώπη είναι η Τουρκία, η Ιταλία και η Πορτογαλία.

Σημείωση: Οι πληροφορίες βασίζονται σε δεδομένα για την περίοδο 2014–2024 από: Number of English-taught degree programmes rises by 22% from 2021 to 2024, English-taught programs outside the ‘Big Four’ tripled in 10 years, English-taught programmes outside the ‘Big Four’ have tripled in the last 10 years, up 48% since 2021

Στην Ελλάδα, η διδασκαλία της Πληροφορικής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση γίνεται κυρίως στα Ελληνικά. Ωστόσο, παρατηρείται μια τάση αύξησης των προγραμμάτων σπουδών στα Αγγλικά, κυρίως σε μεταπτυχιακό επίπεδο, προκειμένου να προσελκύσουν διεθνείς φοιτητές και να ενισχύσουν τη διεθνή συνεργασία. Στην επικείμενη Δημοσκόπηση: Χάρτης της Πληροφορικής 2025 θα προσπαθήσουμε να καταγράψουμε την δική σας γνώμη – το τι συμβαίνει σήμερα στην Ελλάδα.