Ψηφιακός Μετασχηματισμός ανεξαρτήτου πολιτικών χρωμάτων

Ψηφιακός Μετασχηματισμός ανεξαρτήτου πολιτικών χρωμάτων

Μια πραγματικά αποτελεσματική ψηφιακή πολιτική πρέπει να υπερβαίνει τα πολιτικά χρώματα και να αποτελεί εθνική προτεραιότητα με συνέχεια και συνέπεια. Ο ψηφιακός μετασχηματισμός δεν μπορεί να εξαρτάται από κυβερνητικές εναλλαγές ή κομματικές στρατηγικές. Για την επίτευξη απαιτείται ένας μακροπρόθεσμος σχεδιασμός με διακομματική συναίνεση. Η επένδυση σε τεχνολογία, η ανάπτυξη ψηφιακών δεξιοτήτων και η ενίσχυση των υποδομών δεν πρέπει να αποτελούν αντικείμενο πολιτικής αντιπαράθεσης. Πέρπει να αποτελούν κοινό στόχο για τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας, της καινοτομίας και της καθημερινότητας των πολιτών.

Μόνο μέσα από μια ενιαία, σταθερή στρατηγική, η χώρα μπορεί να πετύχει έναν ουσιαστικό και διαρκή ψηφιακό μετασχηματισμό.

Ποιες οι προγραμματικές θέσεις των πολιτικών κομμάτων, για τον Ψηφιακό Μετασχηματισμό;

Δυστυχώς λίγα τα κόμματα που παρέχουν δημοσιευμένες προγραμματικές θέσεις για τον Ψηφιακό Μετασχηματισμό – Ψηφιακή Πολιτική. Η απλή αναφορά και δημοσίευση είτε δεν υπάρχει είτε “χάνεσαι” στην πληροφορία. Γεγονός είναι ότι το επίπεδο πληροφόρησης και δέσμευσης προς τους πολίτες διαμορφώνεται βάσει πολλών παραγόντων. Μερικοί παράγοντες απο αυτούε είναι το γνωστικό επίπεδο πολιτικών και πολιτών και το τι “πουλάει”. φανερώνουν το πως μας βλέπουν ίσως πάλι το πώς είμαστε.

Εαν το 2025 οι προγραμματικές θέσεις
Δεν Υπάρχουν ή ειναι της μορφής
“κατέβασε το PDF” για να διαβάσεις,
τότε φαντάσου ΠΟΣΟ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΙ ΕΙΝΑΙ

Το άρθρο δημιοσιεύθηκε στις 21/10/2021 και αναφορά στις προγραμματικές θέσεις πολιτικών κομμάτων εικαιροποιήθηκε στις 22/6/2025

Προτάσεις για τον Ψηφιακό Μετασχηματισμό

Οι προτάσεις αυτές αγγίζουν κρίσιμες πτυχές του ψηφιακού μετασχηματισμού και της πολιτικής χρήσης της τεχνολογίας. Προτάσεις που θα επρεπε να συμπεριληφθούν στην Στρατηγική για τον Ψηφιακό Μετασχηματισμό της χώρας.

1. Δωρεάν εκπαίδευση και καθοδήγηση στη χρήση Η/Υ

Παροχή Δωρεάν εκπαίδευσης και καθοδήγησης χρήσης Η/Υ και γενικότερα θεμάτων πληροφορικής από τον Δήμο στους Δημότες του. Για να πλησιάσουμε στην Ψηφιακή διακυβέρνηση ως κοινωνία, πρέπει οι Δημότες μας να γνωρίζουν και να μπορούν να χρησιμοποιήσουν την Πληροφορική προς όφελος τους. Ειδικότερα για την αλληλεπίδρασή τους με τις διαδικτυακές υπηρεσίες πληροφόρησής με τον Δήμο τους με το ίδιο το κράτος.

Αποτελεί μια ιδιαίτερα θετική πρωτοβουλία, καθώς η ψηφιακή διακυβέρνηση απαιτεί εξοικείωση των πολιτών με την τεχνολογία. Ωστόσο, η επιτυχία μιας τέτοιας δράσης εξαρτάται από τη σωστή οργάνωση, τη διαθεσιμότητα εκπαιδευτικού προσωπικού και την προσαρμογή του περιεχομένου στις ανάγκες των διαφορετικών ηλικιακών και κοινωνικών ομάδων.

2. Διαφάνεια μέσω ανοιχτών δεδομένων

Δημοσίευση πρακτικών συνεδριάσεων, ψηφοφοριών και αποφάσεων σε μηχαναγνώσιμη μορφή (Ανοιχτά δεδομένα). Για παράδειγμα σύνδεση Δημαρχείου – δημοτικών συμβουλίων για την ανάρτηση αποτελεσμάτων των συνεδριάσεων και των ψηφοφοριών προς τους δημότες. Μπορεί να επιτευθεί μέσω μιας κοινής πλατφόρμας ιδίου σχεδιασμού όπως το GOV όπου ο πολίτης – δημότης (και ΑΜΕΑ) θα μπορεί να αναζητεί με εύκολο τρόπο και όχι όπως σήμερα με το άνοιγμα πολυσέλιδων PDF

Η δημοσίευση πρακτικών και αποφάσεων σε μηχαναγνώσιμη μορφή είναι ένα σημαντικό βήμα προς την ενίσχυση της διαφάνειας και της συμμετοχής των πολιτών. Η σημερινή πρακτική των PDF είναι ξεπερασμένη και δυσκολεύει την αναζήτηση πληροφορίας. Ωστόσο, η ανάπτυξη μιας ενιαίας πλατφόρμας θα απαιτήσει σημαντική τεχνική υλοποίηση και διαρκή συντήρηση, ενώ η προσβασιμότητα για ΑΜΕΑ είναι καθοριστικός παράγοντας επιτυχίας.

3. Ελεύθερο λογισμικό στο Δημόσιο

Με την μετάβαση στην χρήση ελεύθερου λογισμικού, η σημερινή ετήσια αξία αγοράς αδειών χρήσης (Microsoft) θα μπορέσουμε να διοχετευθεί στην Παιδεία. Χαρακτηριστικό έιναι ότι μέχρι και σήμερα δεν έχει οργανωθεί έρευνα αποτίμησης για την προμήθεια αδειών χρήσης από Microsoft. Ούτε επίσης έχει υπάρξει αναφορά για τα αντισταθμιστικά οφέλη που υπήρξαν από την εν λόγο εταιρία. Για ιστορικούς λόγους αναφέρω ότι, το Ελληνικό Κέντρο Καινοτομίας της Microsoft ιδρύθηκε το 2008 μετά την υπογραφή συμφωνίας Ελληνικού κράτους με Microsoft για την αδειοδότηση του ευρύτερου Δημοσίου.

Η μετάβαση σε ανοιχτό λογισμικό είναι μια στρατηγική επιλογή που θα μπορούσε να μειώσει το κόστος αδειών και να ενισχύσει την τεχνολογική ανεξαρτησία. Ωστόσο, η μετάβαση απαιτεί μακροπρόθεσμο σχεδιασμό, εκπαίδευση υπαλλήλων και εξασφάλιση τεχνικής υποστήριξης. Η αποτίμηση των συμφωνιών με τη Microsoft είναι χρήσιμη, αλλά τα αντισταθμιστικά οφέλη (όπως το Ελληνικό Κέντρο Καινοτομίας) πρέπει να αξιολογηθούν αντικειμενικά.

4. Η Πληροφορική ως εργαλείο Εξωτερικής Πολιτικής.

Να εξετασθεί εάν η αναγγελία δημιουργίας Datacenter στο Λαύριο εξυπηρετεί τα εθνικά συμφέροντα. Να εξετασθεί εάν θα αποτελέσει έναν πυλώνα ελέγχου και εναγκαλισμού με τα συμφέροντα μιας ιδιωτικής εταιρίας (Microsoft). Ειδικότερα για την Νοτιοανατολική Ευρώπη. Τι θα αποφέρει η ίδρυση ενός βοηθητικού κέντρου που θα αποτελέσει το “δίδυμο” στην εγκατάσταση των αλληλοσυμπληρούμενων datacenters, αυτού του Ισραήλ.

Ο Ισραηλινός ιστορικός και ανθρωπολόγος, Νόα Γιούβαλ Χαράρι, επισκεπτόμενος την Ελλάδα παρέα με τον Έλληνα πρωθυπουργό δήλωσε:

“Οι πόλεμοι του μέλλοντος θα γίνονται στο πεδίο των data”.

Η πρόταση αυτή αναδεικνύει την γεωπολιτική διάσταση της τεχνολογίας. Η δημιουργία datacenter στο Λαύριο από μια πολυεθνική όπως η Microsoft εγείρει ερωτήματα για την εθνική ψηφιακή κυριαρχία και την ασφάλεια δεδομένων. Από την άλλη, αποτελεί επένδυση που μπορεί να δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας και να ενισχύσει την τεχνολογική θέση της Ελλάδας. Η σύνδεση με τα datacenters του Ισραήλ είναι μια ενδιαφέρουσα πτυχή που απαιτεί προσεκτική γεωστρατηγική ανάλυση. Η δήλωση του Χαράρι τονίζει την αυξανόμενη σημασία των δεδομένων ως στρατηγικού παράγοντα ισχύος.

5. Κυβερνοασφάλεια

Μια κρίσιμη προσθήκη σε κάθε στρατηγική ψηφιακού μετασχηματισμού είναι η θωράκιση του Δημοσίου Τομέα απέναντι σε κυβερνοεπιθέσεις. Είναι επιτακτική η ανάγκη για ολοκληρωμένη στρατηγική κυβερνοασφάλειας, με επενδύσεις σε τεχνολογίες προστασίας, συνεχή εκπαίδευση προσωπικού και εφαρμογή πολιτικών πρόληψης και άμεσης απόκρισης.

Κυβερνοασφάλεια, βασικός πυλώνας ψηφιακής κυριαρχίας και εθνικής ασφάλειας

Η κυβερνοασφάλεια δεν είναι πια επιλογή. Αποτελεί τον βασικό πυλώνα ψηφιακής κυριαρχίας και εθνικής ασφάλειας. Θα πρέπει να αντιμετωπίζεται με την ίδια σοβαρότητα που επιφυλάσσεται στην φυσική προστασία των θεσμών.


Η σημασία του θέματος για την Κυβερνοασφάλεια, έχει επιβεβαιωθεί και από τα συνεχώς αυξανόμενα περιστατικά που καταγράφονται και στην Ελλάδα. Στον “Πληροφορικό” – INFORMIX καταγράφονται σε σχετική κατηγορία άρθρων “Κυβερνοασφαλεια”. Θα διαβάσετε όπου καταγράφονται σοβαρές επιθέσεις σε δημόσιους οργανισμούς, όπως νοσοκομεία, Δήμους και εκπαιδευτικά ιδρύματα. Αποτέλεσμα η διαρροή ή κρυπτογράφηση ευαίσθητων δεδομένων, αλλά και τη διακοπή λειτουργιών κρίσιμων υπηρεσιών. Από το 2022 και μετά, η ένταση και η συχνότητα τέτοιων επιθέσεων αυξήθηκε δραματικά. Ηρθαν στο φως περιστατικά που φανερώνουν την ανεπαρκή θωράκιση των υποδομών του ελληνικού δημοσίου.